أخبار مصر

هو أيه اللي بيحصل في أسوان؟ وماهي حقيقة المرض الغامض في أسوان ؟ عمرو أديب يطالب الحكومة بكشف سبب مرض أسوان الغامض: «في حاجات لو قلتها محدش هيصدق»

هو أيه اللي بيحصل في أسوان؟ الجميع علي السوشيال مديا يبحث عن ذلك وماهي حقيقة المرض الغامض في أسوان ؟ عمرو أديب يطالب الحكومة بكشف سبب مرض أسوان الغامض: «في حاجات لو قلتها محدش هيصدق»  اهل قريتين في اسوان “ابو الريش ودراو” بقالهم يومين بيعانوا من اعراض غريبة عبارة عن اسهال وغثيان وقيء وحرارة، اكتر من ٢٠٠ حالة استقبلتهم مستشفيات “المسلة والصداقة واسوان الجامعي ودراو المركزي” بنفس الاعراض وفيه كلام عن وفيات، وتم حجز ٦٣ حالة بالفعل والباقي مشوهم بعد وصف الادوية ليهم وفيه ١٦ حالة تانية استقرت حالاتهم وروحوهم “بناء على بيان وزارة الصحة”.

ماهي حقيقة المرض الغامض في أسوان ؟

ولان لحد دلوقتي محدش عارف ايه السبب واشمعنى المكانين دول بالذات، فالاعراض دي ممكن تكون بسبب اي حاجة :
– ممكن تكون تسمم بسبب قرب الرشاح من محطة مياة الشرب.
– ممكن تلوث مياة الشرب بسبب فيضانات السودان.
– ممكن اعراض موسمية بتحصل كل صيف بسبب ارتفاع درجة الحرارة.
– ممكن تكون اعراض كوليرا بسبب كثرة الوافدين من السودان.
– ممكن يكون حاجة اكلوها في احتفالات المولد النبوي.
– اي حاجة حرفيا.
مرض أسوان الغامض لحد دلوقتي محدش عارف فيه ايه او ايه سبب اللي حصل ده، اكبر اشاعة انتشرت هناك ان مية الشرب ملوثة، وخلت الاهالي يعتمدوا على المياة المعدنية، لكن وزارة الصحة نزلت بيان ونفت فيه ان تكون المياة مسممة لان كل قرية من الاتنين ليهم محطة مياة منفصلة، واكدت كمان ان مفيش اي تغير كيميائي او عضوي في العينات المسحوبة من مياة النيل.
ما هو طبيعة مرض أسوان الغامض اما بالنسبة لاحتمال تسمم الطعام، فا قبل الحوار ده بيومين تحديدا يوم ١٦ سبتمبر الصبح فيه ١٢٤ حالة اشتباه في تسمم اصابت سكان قرية وادي العرب في نصر النوبة في اسوان بسبب طبق فتة ملوث كلهم اكلوا منه او رز بلبن فاسد او حلويات ملوثة خلال الاحتفال بالمولد، وجالهم بردو اعراض مشابهة، لكن اغلبهم كانت حالات بسيطة وروحوا في نفس اليوم.
المرض الغامض في أسوان لا أحد يعرف شيء عنه وقامت المحافظة بدورها عملت حملة عالاسواق والمطاعم والصيدليات وشمّع المحلات اللي مبتمتلكش شهادة صحية، واعدم ٦٥٠ كيلو اطعمة مجهولة المصدر، وعمل ١٦ محضر لحماية المستهلك، لكن تظل الحالات الجديدة بتاعت القريتين دي ملهاش اي تفسير، اشمعنى القريتين دول بالذات!؟

عمرو أديب يطالب الحكومة بكشف سبب مرض أسوان الغامض: «في حاجات لو قلتها محدش هيصدق»

 

علّق الإعلامي  عمرو أديب بالنسبة للمرض المجهول الذي تفشى في محافظة أسوان خلال الأيام الأخيرة، فقد لوحظ ظهور بعض الحالات بين المواطنين في أسوان الذين عانوا من تعب ونزلات معوية لأسباب غير معروفة. وأوضح أديب، خلال برنامج “الحكاية” على قناة “إم بي سي مصر” مساء الجمعة، أنه لم تظهر أي جهة رسمية حتى الآن وذكرت.سبب المرض الغامض الذي تفشى في محافظة أسوان.

وقال: “نحن في انتظار معلومات رسمية حول هذا الموضوع، لم نجد أي مسؤول قرر أن يتحدث معنا ليشرح لنا الأمر”. وأضاف: “هل له علاقة بشيء معدي، لا أريد أن أذكر الكلمة، هل هو مرتبط بمرض وبائي؟ يتحدثون عن مياه ملوثة قادمة من السودان، وبعض الناس بدأوا يشعرون بالقلق ويشترون مياه معدنية”. وتابع أديب: “حتى الآن لم تظهر الأسباب، نحن بحاجة إلى بيان شامل يوضح ماذا يجري في أسوان. نحن متروكون للسوشيال ميديا، وكل شخص يقول شيئاً مختلفاً، هناك من قال أشياء إذا ذكرتها لن يصدقها أحد، وهذا يتماشى مع الحالة التي تتعلق برفض قبول اللاجئين، حيث يقولون: انظروا، إنها تأتي من السودان”.

زر الذهاب إلى الأعلى